Sociale innovatie tackelt maatschappelijke uitdagingen

Middenveld zet zich in voor kwetsbare groepen 

Het middenveld aanspreken om op een innovatieve manier maatschappelijke problemen aan te pakken, daar ging het bij de open oproep sociale innovatie in 2013 om. De Vlaamse overheid voorzag zaaikapitaal voor middenveldorganisaties die, al dan niet in samenwerking met de academische wereld en/of ondernemingen uit de non-profitsector in Vlaanderen en Brussel, sociale innovatieprojecten konden indienen. Deze projecten dienden zich te richten op maatschappelijke problemen van kwetsbare groepen. Onderwerpen als vereenzaming en dementie bij ouderen, mobiliteitskwesties en verstedelijking kwamen aan bod.

In totaal leverde de oproep een selectie van 20 projecten op uit een totaal van 137 ingediende voorstellen. Ieder project kreeg een maximumbedrag van 50.000 euro ter beschikking. In 2015 vond de evaluatie plaats. Het voorziene zaaikapitaal heeft onder meer tot onderstaande resultaten geleid.
 

Personen met een verstandelijke beperking nemen zelfstandig het openbaar vervoer

Binnen het kader van het project V-Pad (Veilig op Pad met de Lijn) werkten Thomas More Kempen en het Instituut voor Mobiliteit van de Universiteit Hasselt samen aan een applicatie om personen met een verstandelijke beperking zelfstandig het openbaar vervoer te laten nemen. De projectpartners hebben een applicatie Viamigo uitgewerkt, diez als module beschikbaar is via Cloudina (een verzameling van applicaties gericht op mensen met een verminderde zelfstandigheid, aangestuurd via een beheerswebsite). Hierbij hebben ze uitgebreid samengewerkt met verschillende diensten en voorzieningen voor personen met een mentale beperking en coaches die de nodige opleiding hebben gekregen om zo feedback te genereren. 
 

Peer-to-peer autodelen

De Bond Beter Leefmilieu (BBL), Autopia (Vlaams Steunpunt voor Particulier Autodelen vzw) en Taxistop (CPA vzw) hebben de handen in elkaar geslagen om een participatief model uit te werken om het peer-to-peer autodelen te innoveren en op te schalen naar Vlaanderen toe. Concreet betekent dit het beschikbaar stellen van particuliere en/of bedrijfswagens aan derden waarbij het administratieve luik, nl. het beheer van facturatie, centraal wordt beheerd. Het ging hier om een haalbaarheidsstudie, waarbij de indieners nagingen hoe peer-to-peer autodelen georganiseerd dient te worden en waarbij ze beleidsaanbevelingen formuleerden.
 

Coöperatieve stadsboerderij

Initiatiefnemer Sinergiek, huis voor sociaal ondernemerschap (Kanaal 127 cvba) onderzocht de haalbaarheid van een ondersteunende, coöperatief georganiseerde structuur met rollend fonds voor concrete (stads)landbouwprojecten in de regio Zuid-West-Vlaanderen. Dit project heeft geleid tot de oprichting van een coöperatieve stadsboerderij met een uitgebreid netwerk van coöperanten waarbij consumenten aandeelhouder kunnen worden.