Financiële crisis
Johannes Van Biesebroeck, Joep Konings en Christian Volpe Martincus hebben, in opdracht van het Steunpunt Ondernemen en Regionale Economie, onderzocht of Vlaamse overheidssteun onder de vorm van exportpromotie een rol heeft gespeeld bij het snelle herstel van de Vlaamse export na de financiële crisis van 2008-2009.
De onderzoekers komen tot twee conclusies:
- Ondernemingen die exportsteun hebben ontvangen, hebben meer kans om te overleven tijdens de crisis in vergelijking met exporteurs die geen steun hebben ontvangen.
- Ook blijven ondernemingen met exportsteun meer volume exporteren (gemiddeld 20% meer) in vergelijking met een controlegroep van uitvoerders die geen steun genoten.
Betere overlevingskansen
Uit de analyse bleek dat ondernemingen die exportsteun hebben ontvangen, makkelijker overleven in hun exportmarkt, vooral in markten ver weg, buiten de EU.
Gemiddeld hebben ze 6% meer kans om te overleven tijdens de crisis in vergelijking met uitvoerders die geen steun hebben ontvangen.
Meer export
Ook blijven ondernemingen met exportsteun meer volume exporteren (gemiddeld 20% meer) in vergelijking met een controlegroep van uitvoerders die geen steun genoten.
Dit is een belangrijke vaststelling omdat de grote daling in de export tijdens de crisis vooral gedomineerd werd door veranderingen langs de intensieve marge, met name een scherpe daling van de verkoopsvolumes in bestaande exportmarkten.
De figuren hiernaast illustreren dat het gemiddelde uitvoervolume per bedrijf tijdens de crisis sterk daalde, terwijl het aantal uitvoerders redelijk stabiel bleef.
Het toont aan dat ook het aantal producten en exportmarktbestemmingen behoorlijk constant bleef tijdens de crisis, terwijl het gemiddelde exportvolume per markt verminderde.
Tijdens de crisis was er een belangrijke verandering langs de intensieve marge (m.n. de gemiddelde uitvoer per bedrijf en per uitvoermarkt), maar niet langs de extensieve marge (m.n. het aantal uitvoerders, aantal uitvoerproducten en -markten).
Economische analyse van exportpromotie als buffer tegen de economische crisis
Exportpromotie door FIT
Flanders Investment & Trade (FIT) is het agentschap in Vlaanderen dat ondersteuning biedt bij uitvoeractiviteiten. Het FIT wordt voornamelijk gefinancierd door de Vlaamse overheid. Haar belangrijkste uitgaven bestaan uit het in stand houden van een netwerk van kantoren in België en het buitenland en de daarbij gepaard gaande personeelskosten. Bijna een kwart van het budget van het FIT (13,5 miljoen euro in 2009) wordt besteed aan bedrijfssubsidies voor handelsmissies en deelnames aan handelsbeurzen. De gemiddelde subsidie is daarbij vrij bescheiden en bedraagt ongeveer €2000 per aanvraag. Daarnaast organiseert FIT ook seminaries, vergaderingen met mogelijke buitenlandse klanten, helpt het ondernemingen bij het zoeken van gepaste partners, etc.
Zie http://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/ voor meer informatie en details.
Steunpunt Ondernemen en Regionale Economie
Het steunpunt Ondernemen en Regionale Economie, opgericht op 1 januari 2012, heeft als hoofdtaak de Vlaamse overheid te adviseren op basis van fundamenteel en toegepast economisch toponderzoek, en dit binnen drie domeinen, met name
- startende ondernemingen en ondernemerskapitaal,
- de ontwikkeling en doorgroei van kmo’s, en
- het meten en identificeren van economische clusters (met bijzondere aandacht voor de analyse en implementatie van een nieuw industrieel beleid).
Meer informatie over het Steunpunt Ondernemen en Regionale Economie vindt u hier.