Innovatie-inspanningen
In totaal introduceerde 68% van de Vlaamse bedrijven in de periode 2012-2014 een product-, proces-, organisatorische, of marketinginnovatie. Daarmee komt Vlaanderen op de tweede plaats in Europa na Zwitserland.
Dat blijkt uit de recentste Community Innovation Survey (CIS), uitgevoerd door het Expertisecentrum O&O Monitoring (ECOOM).
In oktober waren de Vlaamse cijfers al beschikbaar (zie hier: Innovatiegraad Vlaamse ondernemingen stijgt ). Nu werden ze voor het eerst in een Europees perspectief geplaatst waaruit blijkt dat de Vlaamse bedrijven heel goed soren.
Koenraad Debackere, promotor-woordvoerder ECOOM en medeauteur van de studie: "Voortgaand op meer algemene vaststellingen inzake economische ontwikkeling kan je stellen dat de crisissen van 2008-2009 nu wel achter ons liggen wat het economisch leven betreft. Bijgevolg neemt de investeringsappetijt, ook voor innovatie, opnieuw toe. En aangezien Vlaanderen over een goed innovatieweefsel beschikt, plukken we hiervan de vruchten."
ECOOM
Op basis van de principes in de Oslo manual worden de innovatie-inspanningen in de Europese Unie systematisch gemeten aan de hand van een vragenlijst: de Community Innovation Survey (CIS).
Vanaf 2005, tot op heden, wordt de CIS-bevraging om de twee jaar gelanceerd door het huidige Expertisecentrum O&O Monitoring (ECOOM). Het volledig rapport is hieronder na te lezen.