Recordaantal meisjes kiest voor wetenschappen en techniek

Gepubliceerd op 08 juli 2019
De monitor hoort bij het STEM-actieplan van de Vlaamse Regering.

STEM-monitor

Nog nooit hebben zoveel Vlaamse meisjes in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs voor een STEM-opleiding gekozen. Wetenschappen en techniek zijn ook in het hoger onderwijs populairder: in de academische bachelors benadert het aandeel vrouwen intussen de 40 procent.

De cijfers komen uit de jaarlijkse STEM-monitor, waarmee de Vlaamse overheid de populariteit van STEM-richtingen opvolgt, en die onderaan deze pagina zijn te downloaden.

Dat voldoende leerlingen in secundair en hoger onderwijs STEM kiezen, is belangrijk want de Vlaamse arbeidsmarkt heeft nood aan meer mensen met een wetenschappelijk profiel. Die vraag zal wellicht alleen nog maar toenemen door de verdere digitalisering. 

Stijging

De vijfde editie van de STEM-monitor, voor het schooljaar 2017-2018, tekent een stijging van het aantal leerlingen in STEM-richtingen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs op.

In referentiejaar 2010-2011 stroomden 53.806 jongeren in, vorig schooljaar waren dat er 55.153, een stijging met 1.300 leerlingen hoewel het totaal aantal leerlingen in het secundair wel is gedaald met 3.600. Meer dan 55 procent van de leerlingen in het ASO stroomt intussen uit met een STEM-diploma.

Meisjes

 Vooral het percentage meisjes valt op. Ten opzichte van 2010-2011 is hun aandeel met bijna 4 procentpunten toegenomen in de derde graad tot bijna een derde. Dat zet zich ook door in het hoger onderwijs.

In de academische bachelors met wetenschappelijke inslag is intussen bijna 40 procent van de studenten vrouw.

2020

 De STEM-doelstellingen die in 2020 gehaald moeten worden, zijn in zicht of zelfs al behaald.

Het aandeel STEM-richtingen in academische bachelors en het aandeel vrouwen in academische STEM-bachelors overschrijden de doelstellingen al, voor het aandeel meisjes in secundair STEM-onderwijs en het aandeel studenten en vrouwen in professionele STEM-bachelors zijn ze niet veraf.

Goed nieuws! Opnieuw meer jongeren – én meer meisjes – kiezen voor STEM in het secundair en in het hoger onderwijs. Het komt nu ook aan op goede doorstroming naar onze arbeidsmarkt. Werkervaring zoals bij duaal leren kan daar zeker toe bijdragen. @crevits https://t.co/EXaD12rQUA

— Philippe Muyters (@philippemuyters) 5 juli 2019

 

Dit kan je ook interesseren

19 april 2024

EU-nieuws deze week | 15 - 19 april 2024

Onder de titel ‘EU-nieuws’ verzamelt het departement EWI voor u relevante items over economie, wetenschap en innovatie uit de EU-nieuwsstroom van de afgelopen week.
18 april 2024

Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie (18 april 2024)

O.a. gedachtewisseling over de externe evaluatie van de kmo-portefeuille, vraag om uitleg over ondersteuning bij de overname van busbouwer Van Hool en een eventuele verlenging en uitbreiding van de ontwrichte zones in de Kempen en de toekomst van het Vlaamse clusterbeleid.
12 april 2024

EU-nieuws deze week | 01-12 april 2024

Onder de titel ‘EU-nieuws’ verzamelt het departement EWI voor u relevante items over economie, wetenschap en innovatie uit de EU-nieuwsstroom van de afgelopen week.

Blijf wekelijks op de hoogte

Wij brengen u wekelijks de laatste weetjes, publicaties en cijfers over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen in uw mailbox.

Nieuwsgierig naar onze voorbije nieuwsbrieven? Bekijk hier ons archief.