Drones
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) publiceerde dit najaar het rapport "Drones in de logistiek."
Het VIL wou met dit onderzoek meer duidelijkheid verschaffen over de praktische toepassing van drones in de logistiek. Er werd bekeken waar de technologie staat, welke toepassingen al bestaan en welke voorraad- en transportactiviteiten mogelijk zijn. Tevens werd onderzocht wat zowel technisch als economisch haalbaar is.
Autonoom vliegen
Twee schriftelijke vragen en antwoorden gaan deze week in op deze publicatie.
Enkele fragmenten uit de twee antwoorden:
"Sinds 25 april 2016 is de nieuwe Belgische wetgeving van kracht rond het vliegen met op afstand bestuurde luchtvaartuigen, zijnde drones. De wet laat het autonoom vliegen niet toe. Autonoom vliegen is echter een noodzaak om pakjesleveringen met drones mogelijk te maken. Het autonoom vliegen is ook in de andere EU-landen wettelijk niet mogelijk. De Europese Commissie dringt aan op een geharmoniseerde aanpak van de regelgeving rond vliegrobots en werkt aan een verordening."
"Het beleveren van pakjes via drones is in Vlaanderen geen issue. Vlaanderen als regio is te dicht bevolkt om met drones pakjes te laten leveren. Dit wordt ook bevestigd in een recente studie van McKinsey ‘Parcel Delivery – the future of last mile’ (sept 2016) waar aangegeven wordt dat pakjesvervoer met drones een toepassing is die vooral zijn belang kan hebben voor moeilijk bereikbare en dun bevolkte gebieden."
"Het VIL pleit niet voor het leveren van pakjes via drones, wel is een aanpassing nodig van de regelgeving om logistieke toepassingen voor bedrijventerreinen en magazijnen mogelijk te maken."
- De twee vragen en antwoorden zijn hieronder te downloaden.
- Het rapport is te bestellen op de website van VIL.