Steeds meer meisjes kiezen voor STEM

Gepubliceerd op 22 mei 2017

Steeds meer meisjes kiezen voor STEM-richtingen in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van de STEM-monitor.

In de derde graad blijkt in het schooljaar 2015-2016 het aandeel meisjes in de STEM-richtingen 30 procent te bedragen. Dat is een stijging tegenover de 27 procent van het schooljaar 2010-2011.

Steeds meer meisjes kiezen voor #STEM-richtingen @STEM_FL #goednieuws pic.twitter.com/zrEL0r4mvd

— Philippe Muyters (@philippemuyters) May 17, 2017

Algemene conclusies

1. De 5 doelen van het STEM-actieplan 2012-2020 lijken halverwege de uitvoeringtermijn zeker haalbaar, indien het huidige tempo zich voortzet. Er is inderdaad een blijvende evolutie merkbaar in de richting van de vooropgestelde kwantitatieve doelstellingen voor wat betreft een hogere instroom in STEM-richtingen.

2. De evoluties verschillen echter sterk tussen de verschillende onderwijsvormen.

3. In het hoger onderwijs neemt het aantal STEM-studenten toe. Vooral in de bacheloropleidingen (zowel professioneel als academisch) is een duidelijke toename merkbaar.

4. Ook het aandeel meisjes dat instroomt in de professionele bachelor stijgt verder. Idem het % meisjes in de academische master: daar wàs de einddoelstelling al langer gehaald, maar het % blijft nog verder stijgen.

5. In het secundair onderwijs stijgt het aantal leerlingen dat voor STEM kiest vooral in ASO. In TSO en BSO is de keuze voor STEM in de 2de graad (licht) stijgend (BSO) en status quo (TSO). In de derde graad is het voor TSO dan weer status quo en dalend in BSO. STEM in TSO en BSO verdient de nodige aandacht, want dit is geen gewenste evolutie. Er blijft duidelijk ruimte voor een meer positieve keuze pro STEM in TSO en BSO.

6. Het aandeel meisjes in STEM-richtingen neemt toe maar blijft over het algemeen lager dan het aandeel van de jongens. In TSO en BSO blijft het aandeel meisjes in STEM zeer laag (TSO) tot extreem laag (BSO).

7. Ook de tendens qua uitstroom van leerlingen met een STEM-diploma van de afgelopen jaren zet zich door. Meer dan de helft van de leerlingen in ASO behaalt een STEM-diploma. De daling van het % STEM studiebewijzen binnen BSO vraagt bijzondere aandacht (- 2% in 2015-2016 t.a.v. 2014-2015).

8. Meer leerlingen met een STEM-studiebewijs secundair onderwijs kiezen voor een STEM-richting in het hoger onderwijs. 9. De prestaties voor STEM in het hoger onderwijs (studierendement) verschillen nauwelijks van de prestaties van niet-STEM studenten.

(function () { var e = document.createElement('script'); e.type = 'text/javascript'; e.async = true; e.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https' : 'http') + '://btn.createsend1.com/js/sb.min.js?v=3'; e.className = 'createsend-script'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(e, s); })();

steeds meer meisjes kiezen voor STEM - check de STEM-monitor https://t.co/BbUNnjNqac

— kiezen voor STEM (@STEM_FL) May 18, 2017

alle STEM-info vanaf nu gebundeld in een nieuw STEM-portaal - https://t.co/1UCBnygFyh
aanbod STEM in onderwijs, werk en vrije tijd

— kiezen voor STEM (@STEM_FL) 18 mei 2017
Liliane Moeremans
Beleidsmedewerker
Afdeling Onderzoek

Dit kan je ook interesseren

30 april 2024

CS-barometer: maturiteit in cybersecurity bij Vlaamse bedrijven - situatie 2023

De CS-barometer van 2023 leert ons dat de Vlaamse ondernemingen meer aandacht schenken aan cyberveiligheid maar dat vaak nog niet allesomvattend is. Zo heeft slecht een derde (33,7%) van de bedrijven die minstens één technische CS-maatregel namen, alle vijf procedures van het NIST-kader in zekere mate geïmplementeerd.
30 april 2024

AI-Barometer: adoptie en gebruik van Artificiële Intelligentie bij Vlaamse bedrijven - situatie 2023

De AI-barometer van 2023 leert ons dat de adoptie van AI-technologie bij Vlaamse bedrijven vooral door toedoen van general language modellen zoals ChatGPT toegenomen is. Zo gebruikt ongeveer een derde (32,1%) van de bedrijven gebruikt anno 2023 op een bewuste manier minstens één AI-technologie.
28 april 2024

Beslissingen Vlaamse Regering - Economie, Wetenschap en Innovatie (26 april 2024)

O.a. fusie Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) en Departement Werk en Sociale Economie (WSE) en wijziging economisch ondersteuningsbeleid.

Blijf wekelijks op de hoogte

Wij brengen u wekelijks de laatste weetjes, publicaties en cijfers over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen in uw mailbox.

Nieuwsgierig naar onze voorbije nieuwsbrieven? Bekijk hier ons archief.