Milieuvriendelijk voertuigbeleid

Nationale omzetting van de Europese richtlijn

De Strategische Onderzoekscentra (SOC's) Flanders Make, iMinds, VITO en imec beschikken over een grote technologische kennisbasis om aan de maatschappelijke trends en innovaties in de Vlaamse automobielcluster tegemoet te komen. 

In 2015 nam het departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) deel aan het Vlaams en federaal overleg voor de nationale omzetting van de Europese richtlijn ‘betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen’. Hierbij hielden ze rekening met de resultaten die naar voor kwamen uit de vijf demonstratieplatformen van de VITO-proeftuin elektrische voertuigen.
 
Tijdens dit overleg stippelden de Belgische overheden de toepassing van een alternatieve brandstoffeninfrastructuur uit om de aankoop en het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren.  

Het beleidsdomein EWI verleende actief steun aan onderzoek, innovatie en economisch flankerende maatregelen en werkte beleidsdoelstellingen en targets uit voor de introductie op de Vlaamse markt.

Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn elektromobiliteit, waterstofinfrastructuur, Compressed Natural Gas (CNG, aardgas onder druk) en andere energiegerelateerde elementen die bijdragen tot een milieuvriendelijker vervoer.  
 

Actieplan Clean Power for Transport

Het resultaat is een actieplan Clean Power for Transport (CPT) dat de Vlaamse Regering goedkeurde op 18 december 2015. Dit zal in een nationaal beleidskader uitgewerkt worden en bij de Europese Commise worden ingediend.

 

Niet alleen milieuvriendelijke mobiliteit is een belangrijke transitiedoelstelling. Ook nieuwe radicale technologische innovaties, zoals zelfrijdende en geconnecteerde voertuigen, bieden belangrijke technologische uitdagingen (o.m. voor de SOC's Flanders Make en iMinds) willen we de komende decennia het hoofd bieden aan disruptieve innovaties en zo groei en tewerkstelling in de voertuigindustrie garanderen.