Vlaamse overheid geeft ondernemers mediatraining

Gepubliceerd op 07 mei 2017

Imagocampagne

Ondernemers die dat willen, kunnen binnenkort terecht bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) van de Vlaamse overheid voor een rondje 'mediatraining'.

Het initiatief maakt deel uit van een grootschalige imagocampagne rond ondernemerschap, waarvoor Vlaio samenwerkt met werkgeversorganisaties Unizo en Voka en de organisatie voor creatief ondernemen Flanders DC.

Voor journalisten zélf is er een kort programma waarin ze meer te weten kunnen komen over het ondernemerschap.

Pascal Cools, directeur Flanders DC:

"Hoe ondernemers naar buiten treden en de vertaling van die verhalen door de media, bepalen de brede perceptie van het ondernemerschap. Door in dialoog te gaan met de media, willen we een bewustzijn creëren over die beeldvorming. Noem het gerust 'constructieve journalistiek voor ondernemers".

Positieve impact

De meerjarige campagne "Ondernemers ondernemen voor iedereen" werd voorgesteld in bijzijn van Vlaams minister voor Werk, Innovatie en Economie Philippe Muyters (N-VA).

Bedoeling is om de positieve maatschappelijk impact van ondernemers in de verf te zetten en zo te zorgen voor "meer starters, meer blijvers, meer groeiers en meer jobs".

Minister Muyters:

"Vlaamse ondernemers hebben gemakkelijk te kampen met vooroordelen en negatieve beeldvorming. In tv-programma's als 'The Sky is the Limit' zijn de clichés over ondernemers torenhoog. Met alle respect voor die mensen, maar dat zijn niet de ondernemers die ik ken. Ondernemers zijn vaak heel hardwerkende mensen, die het verschil proberen te maken. Ik vind het belangrijk om dat beeld bij te stellen."

Start imagocampagne ondernemerschap #ondernemersvooriedereen @FlandersDC @vokavzw @UNIZOvzw @VLAIO_be @Vlerick pic.twitter.com/geZIlAbgVK

— Philippe Muyters (@philippemuyters) 2 mei 2017

Drijfveer

De campagne wordt opgehangen aan een studie van de Vlerick Business School, waarvoor 162 Vlaamse ondernemers uit 21 sectoren werden bevraagd. (De volledige studie kan onderaan deze pagina gedownload worden.)

Daaruit blijkt dat slechts een kleine minderheid (7 pct) onderneemt uit puur financiële overwegingen. De overgrote meerderheid (85 pct) van de ondernemers zegt dat ze bijdragen aan een betere maatschappij en 67 procent wil naar eigen zeggen een 'proactieve rol spelen in het veranderen van de wereld'. Bij bijna de helft van de ondernemers (48 pct) staat maatschappelijke verbetering ook effectief in de missie van de onderneming.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder bij Voka:

"We zitten echt op een kantelmoment. Ondernemers zijn maatschappelijk betrokken, dat is nu wetenschappelijk onderbouwd. Wie vroeger de wereld wilde veranderen, werd priester, ging in de politiek of ging studeren aan de universiteit. Ik denk dat wie nu de wereld wil veranderen, ondernemer moet worden."

De campagne loopt vanaf vandaag/dinsdag vier jaar lang en omvat onder meer een televisiespot, een 'roadshow' langs 13 centrumsteden, een televisieprogramma dat in het voorjaar van 2018 op de commerciële zender VIER wordt uitgezonden en een website: www.ondernemersvooriedereen.be

Reportage Kanaal Z

Dit kan je ook interesseren

30 april 2024

CS-barometer: maturiteit in cybersecurity bij Vlaamse bedrijven - situatie 2023

De CS-barometer van 2023 leert ons dat de Vlaamse ondernemingen meer aandacht schenken aan cyberveiligheid maar dat vaak nog niet allesomvattend is. Zo heeft slecht een derde (33,7%) van de bedrijven die minstens één technische CS-maatregel namen, alle vijf procedures van het NIST-kader in zekere mate geïmplementeerd.
30 april 2024

AI-Barometer: adoptie en gebruik van Artificiële Intelligentie bij Vlaamse bedrijven - situatie 2023

De AI-barometer van 2023 leert ons dat de adoptie van AI-technologie bij Vlaamse bedrijven vooral door toedoen van general language modellen zoals ChatGPT toegenomen is. Zo gebruikt ongeveer een derde (32,1%) van de bedrijven gebruikt anno 2023 op een bewuste manier minstens één AI-technologie.
28 april 2024

Beslissingen Vlaamse Regering - Economie, Wetenschap en Innovatie (26 april 2024)

O.a. fusie Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) en Departement Werk en Sociale Economie (WSE) en wijziging economisch ondersteuningsbeleid.

Blijf wekelijks op de hoogte

Wij brengen u wekelijks de laatste weetjes, publicaties en cijfers over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen in uw mailbox.

Nieuwsgierig naar onze voorbije nieuwsbrieven? Bekijk hier ons archief.