Vlaanderen investeert in duurzaam transport via ecologiepremie+

Gepubliceerd op 03 juni 2022

Vlaanderen ondersteunt ondernemingen die willen investeren in duurzaam zwaar transport, zoals vrachtwagens of bussen op elektriciteit en waterstof. De steun voor fossiele alternatieven, zoals CNG en LNG, worden hiervoor wel geschrapt.

92 ton minder CO2-uitstoot per vrachtwagen

De Ecologiepremie+, die kan aangevraagd worden bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), steunt ondernemingen die ecologie-investeringen realiseren in het Vlaams Gewest. Alleen investeringen die voorkomen op een limitatieve lijst van gestandaardiseerde ecologie-technologieën, komen in aanmerking. Minister Jo Brouns kondigt nu aan dat deze limitatieve technologielijst wordt uitgebreid, zodat ondernemingen worden ondersteund om te investeren in duurzaam zwaar transport.

Concreet gaat het om:

  • elektrische vrachtwagens en bussen,
  • vrachtwagens met een brandstofcel op waterstof,
  • dual-fuel motoren (waterstof-diesel) voor vrachtwagens en containerliften.

Naar schatting kunnen deze ecologie-technologieën per vrachtwagen een vermindering van 92 ton CO2-uitstoot per jaar realiseren. Ter vergelijking: dit stemt overeen met de aanplanting van bijna 8 ha bos per vrachtwagen.

Duurzaam transport ondersteunen en versnellen

Tot voor kort werden ook vrachtwagens met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas) ondersteund via de ecologiepremie, omdat deze duurzamer zijn dan klassieke dieselmotoren. Maar deze op gas gebaseerde technologieën worden nu verwijderd van de limitatieve technologielijst en komen dus niet meer in aanmerking van de ondersteuning via de ecologiepremie van VLAIO.

Zo komt er meer financiële ruimte vrij om duurzaam zwaar transport te ondersteunen.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns: ‘Als Vlaamse overheid willen we volop inzetten op die duurzame transitie, weg van fossiele brandstoffen. De aanpassingen die we nu doorvoeren zijn dan ook logisch om duurzaam zwaar transport te ondersteunen zoals vrachtwagens en bussen op elektriciteit of waterstof in plaats van op CNG of LNG. Zo willen we ook KMO’s helpen die duurzame keuzes te maken.’

>> Naar de website van VLAIO

Dit kan je ook interesseren

23 maart 2023

Europese Raad: focus op concurrentievermogen en klimaatdoelstellingen

Donderdag kwamen de Europese staats- en regeringsleiders samen in Brussel voor de Europese Raad. Op de agenda: het Europese concurrentievermogen, het klimaat, de situatie in Oekraïne en migratie.
16 maart 2023

Net-Zero Industry Act: Europese Commissie presenteert ambitieus plan voor groene technologieën

De Net-Zero Industry Act moet ervoor zorgen dat Europa tegen 2030 minstens 40 procent van de groene technologie kan produceren die het nodig heeft om de klimaattransitie te realiseren. Dit moet het mogelijk maken om het Europese continent naar net-zero uitstoot te krijgen tegen 2050.
09 maart 2023

Europese Commissie versoepelt (tijdelijk) staatssteunregels

De Europese Commissie heeft een nieuw pakket maatregelen goedgekeurd voor het (tijdelijke) Crisis- en Transitiekader. De nieuwe steunmaatregelen moeten de groene transitie helpen ondersteunen, dit in het kader van de European Green Deal.

Blijf wekelijks op de hoogte

Wij brengen u wekelijks de laatste weetjes, publicaties en cijfers over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen in uw mailbox.

Nieuwsgierig naar onze voorbije nieuwsbrieven? Bekijk hier ons archief.