Dubbele primeur
Vandaag plaatst waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen naast de Canadabrug in Brugge. De bestaande houten bruggen waren erg beschadigd en worden vervangen door nieuwe exemplaren uit composiet.
Het gaat om een dubbele primeur. Het is de eerste fietsbrug in Vlaanderen van deze omvang in glasvezelversterkte kunststof en het is meteen de langste composietfietsbrug uit één stuk ter wereld.
Innovatieve overheidsopdrachten
De vervanging van de fiets- en voetgangersbruggen gebeurt in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) en het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) van de Vlaamse overheid ondersteunen het project.
Het project is één van de bijna 50 innovatieve overheidsopdrachten die we begeleiden.
Technisch hoogstandje
De nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen zijn gemaakt uit composiet. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. Bovendien gaat composiet langer mee en vraagt het materiaal weinig onderhoud.
Met een lengte van 42 meter elk worden het de langste composiet fietsers-en voetgangersbruggen uit één stuk ter wereld. Ter vergelijking: de lengte van een gemiddelde Boeing 737 is 35 meter.
Proefproject
De composietbruggen in Brugge zijn een proefproject met een groot potentieel voor de rest van Vlaanderen. De bruggen hebben een levensduur van meer dan 100 jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.
In de tweede fietsers- en voetgangersbrug worden er sensoren geplaatst. De Vlaamse overheid hoopt met behulp van deze sensoren veel bij te leren over het ontwerp en het gedrag van deze bruggen, zodat er in de toekomst meer gewerkt kan worden met composietmaterialen.